Fundusze Europejskie
Opcje dostępności Włącz powiększenie czcionki Włącz wysoki kontrast Włącz lektora
Wyszukiwarka Mapa strony
  1. Obwodnica nie przez Olesno

Obwodnica nie przez Olesno

Obwodnica nie przez Olesno

Dąbrowscy radni podjęli podczas ostatniej sesji uchwałę o częściowej zmianie trasy planowanej obwodnicy miasta. W porównaniu z pierwotną koncepcją będzie ona nieco krótsza i nie wejdzie na teren sąsiedniej gminy Olesno.

Koncepcja obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej istnieje od lat. W części jej trasa pokrywa się z istniejącą w planach drogą szybkiego ruchu Dąbrowa - Nowy Korczyn - Busko Zdrój. Koncepcja przewiduje, że zjazd z drogi krajowej nr 73 Tarnów - Kielce będzie przed stacją paliw przy ul. Piłsudskiego, a powrót na "krajówkę" za Dąbrową w miejscowości Gruszów Mały. Przecinać będzie tory kolejowe oraz ruchliwe ulice Żabieńską i Grunwaldzką.
Nowa, przyjęta przez radnych koncepcja przewiduje, że trasa obwodnicy nie wejdzie na teren Oleśnicy w gminie Olesno. Zmiany dotyczą około 2 - kilometrowego odcinka drogi i powodują, że obwodnica będzie krótsza o około 700 metrów. "W tym miejscu, w którym obwodnica miała przechodzić przez gminę Olesno, doszło do niebezpiecznego zbliżenia się do budynków. W latach 80 - tych wydano tam pozwolenia na budowę. Analiza przeprowadzona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wykazała, że wykup tego terenu byłby bardzo kosztowny, a formalności związane z przejściem drogi przez dwie gminy dodatkowo komplikują procedurę. Dlatego zadecydowano o zmianie trasy" - wyjaśniał burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej, Stanisław Początek.
Następne kroki w sprawie powstania obwodnicy należą do samorządu. Zdaniem burmistrza, termin budowy, który GDDKiA przewiduje na lata 2007 - 2009, jest realny. Do tego czasu gmina musi podjąć odpowiednie uchwały, co powinno być uregulowane do końca 2004 roku. Kolejne dwa lata są konieczne na przygotowanie projektu, załatwienie pozwoleń budowlanych, wykup terenów.
Budowę planuje się sfinansować przy pomocy środków unijnych, które pozwolą pokryć do 75 procent kosztów. Pozostałą część zapłaci GDDKiA i w części samorząd gminny. Władze Dąbrowy zamierzają współfinansować wykup terenów pod budowę. Całkowity koszt budowy obwodnicy oszacowano na 96 mln złotych. "Jest duża akceptacja dla budowy miejskiej obwodnicy. Ludzie chętnie godzą się na sprzedaż ziemi, sami pytają, kiedy miałoby to nastąpić. Nie jest również skomplikowany stan własnościowy, teren należy do niewielkiej liczby właścicieli" - podkreślał burmistrz Początek. (BAJA)

źródło: Dziennik Polski

Dąbrowscy radni podjęli podczas ostatniej sesji uchwałę o częściowej zmianie trasy planowanej obwodnicy miasta. W porównaniu z pierwotną koncepcją będzie ona nieco krótsza i nie wejdzie na teren sąsiedniej gminy Olesno. Koncepcja obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej istnieje od lat. W części jej trasa pokrywa się z istniejącą w planach drogą szybkiego ruchu Dąbrowa - Nowy Korczyn - Busko Zdrój. Koncepcja przewiduje, że zjazd z drogi krajowej nr 73 Tarnów - Kielce będzie przed stacją paliw przy ul. Piłsudskiego, a powrót na "krajówkę" za Dąbrową w miejscowości Gruszów Mały. Przecinać będzie tory kolejowe oraz ruchliwe ulice Żabieńską i Grunwaldzką.Nowa, przyjęta przez radnych koncepcja przewiduje, że trasa obwodnicy nie wejdzie na teren Oleśnicy w gminie Olesno. Zmiany dotyczą około 2 - kilometrowego odcinka drogi i powodują, że obwodnica będzie krótsza o około 700 metrów. "W tym miejscu, w którym obwodnica miała przechodzić przez gminę Olesno, doszło do niebezpiecznego zbliżenia się do budynków. W latach 80 - tych wydano tam pozwolenia na budowę. Analiza przeprowadzona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wykazała, że wykup tego terenu byłby bardzo kosztowny, a formalności związane z przejściem drogi przez dwie gminy dodatkowo komplikują procedurę. Dlatego zadecydowano o zmianie trasy" - wyjaśniał burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej, Stanisław Początek.Następne kroki w sprawie powstania obwodnicy należą do samorządu. Zdaniem burmistrza, termin budowy, który GDDKiA przewiduje na lata 2007 - 2009, jest realny. Do tego czasu gmina musi podjąć odpowiednie uchwały, co powinno być uregulowane do końca 2004 roku. Kolejne dwa lata są konieczne na przygotowanie projektu, załatwienie pozwoleń budowlanych, wykup terenów.Budowę planuje się sfinansować przy pomocy środków unijnych, które pozwolą pokryć do 75 procent kosztów. Pozostałą część zapłaci GDDKiA i w części samorząd gminny. Władze Dąbrowy zamierzają współfinansować wykup terenów pod budowę. Całkowity koszt budowy obwodnicy oszacowano na 96 mln złotych. "Jest duża akceptacja dla budowy miejskiej obwodnicy. Ludzie chętnie godzą się na sprzedaż ziemi, sami pytają, kiedy miałoby to nastąpić. Nie jest również skomplikowany stan własnościowy, teren należy do niewielkiej liczby właścicieli" - podkreślał burmistrz Początek. (BAJA) źródło: Dziennik Polski