Debata „Szkoła Demokracji”
- Jakie są najważniejsze potrzeby szkoły?
- Jakie są oczekiwania wobec samorządu uczniowskiego?
- Jakie są słabe strony działalności samorządu szkolnego?
- Z czego mogą wynikać niepowodzenia w działalności samorządu szkolnego?
- Jaką pomoc mogą zaproponować przedstawiciele władz lokalnych, nauczycieli, rodziców młodzieży zaangażowanej w pracę na rzecz samorządu uczniowskiego?
- Jaką formę może mieć współpraca samorządu szkolnego z samorządowcami, nauczycielami i rodzicami?
Takie oto pytania kluczowe towarzyszyły debacie, w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej, której teza brzmiała „Młodzież naszej szkoły potrafi/nie potrafi działać". Przedstawiciele samorządu uczniowskiego, rodziców, nauczycieli, Starostwa Powiatowego, Urzędu Miasta i Gminy oraz asystenci Biura Poselskiego Posła do Parlamentu Europejskiego dr Czesława Siekierskiego dyskutowali o oczekiwaniach wobec samorządu uczniowskiego, jego niepowodzeniach i trudnościach oraz formach pomocy i współpracy z nim. Debatę uzupełniły krótkie prezentacje: o roli i kompetencjach samorządu uczniowskiego" zaprezentowana przez moderatorów - zespół uczniowski: Patrycję Wójcik i Dariusza Snopka, o samorządności w odniesieniu do Parlamentu Europejskiego zaprezentowana przez asystenta z Biura Poselskiego Filipa Mosocze, o Starostwie Powiatowym w Dąbrowie Tarnowskiej zaprezentowana przez Wicestarostę Dąbrowskiego Roberta Panterę i p. Naczelnik Wydziału Rozwoju Lokalnego, Edukacji i Zdrowia Mariolę Smolorz, o samorządności na szczeblu gminnym zaprezentowaną przez Wiceburmistrza Dąbrowy Tarnowskiej Marka Minorczyka. Obradom przysłuchiwała się grupa uczniów szkoły, a przedstawicielki redakcji szkolnej gazetki zbierały materiał do następnego numeru.
Reprezentanci czterech grupy społecznych, ważnych, wręcz niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania mogli w debacie podzielić się swoimi spostrzeżeniami, uwagami i oczekiwaniami wobec samorządności szkolnej i samorządu uczniowskiego.
W podsumowaniu moderatorzy dyskusji podkreślili potrzebę rozmawiania młodych ludzi o ich problemach, a także pomysłach na lepsze funkcjonowanie w środowisku szkolnym. Od samorządu szkolnego oczekuje się inicjatywy, konsekwencji działań oraz propagowania wartości i rozwijania właściwych postaw. Realizacja niektórych działań samorządu uczniowskiego napotyka na przeszkody z powodu małego zaangażowania społeczności szkolnych i braku wystarczających środków finansowych. Młodzież uczestnicząca w debacie otrzymała zapewnienie o chęci pomocy i współpracy od wszystkich pozostałych grup, a także propozycję organizacji cyklicznych debat i utworzenia samorządowej komisji ds. młodzieży.
Podsumowanie zostało uzupełnione wystąpieniem Burmistrza Stanisława Początka, Wicestarosty Roberta Pantery, asystenta Biura Poselskiego Filipa Mosocze oraz Dyrektora Szkoły Jana Kiljana.
opracowanie: ZSP nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej
Przejdź do strony Wydziału Geodezji e-Puap
Przejdź do strony Elektroniczna Platforma
Usług Administracji Publicznej CEIDG
Przejdź do strony Centralna Ewidencja i Informacja
o Działalności Gospodarczej Przejdź do strony Dziennik Województwa
Małopolskiego Przejdź do strony Dziennik Ustaw
dziennikustaw.gov.pl Przejdź do strony Monitor Polski
monitorpolski.gov.pl Przejdź do strony Program ochrony powietrza
dla województwa małopolskiego Przejdź do strony Baza teleadresowa
podmiotów i organizacji pozarządowych realizujących
oddziaływania wobec osób stosujących przemoc w rodzinie
w Dąbrowie Tarnowskiej
ul. B. Joselewicza 5