Debata „Szkoła Demokracji”

- Jakie są najważniejsze potrzeby szkoły?
- Jakie są oczekiwania wobec samorządu uczniowskiego?
- Jakie są słabe strony działalności samorządu szkolnego?
- Z czego mogą wynikać niepowodzenia w działalności samorządu szkolnego?
- Jaką pomoc mogą zaproponować przedstawiciele władz lokalnych, nauczycieli, rodziców młodzieży zaangażowanej w pracę na rzecz samorządu uczniowskiego?
- Jaką formę może mieć współpraca samorządu szkolnego z samorządowcami, nauczycielami i rodzicami?
Takie oto pytania kluczowe towarzyszyły debacie, w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej, której teza brzmiała „Młodzież naszej szkoły potrafi/nie potrafi działać". Przedstawiciele samorządu uczniowskiego, rodziców, nauczycieli, Starostwa Powiatowego, Urzędu Miasta i Gminy oraz asystenci Biura Poselskiego Posła do Parlamentu Europejskiego dr Czesława Siekierskiego dyskutowali o oczekiwaniach wobec samorządu uczniowskiego, jego niepowodzeniach i trudnościach oraz formach pomocy i współpracy z nim. Debatę uzupełniły krótkie prezentacje: o roli i kompetencjach samorządu uczniowskiego" zaprezentowana przez moderatorów - zespół uczniowski: Patrycję Wójcik i Dariusza Snopka, o samorządności w odniesieniu do Parlamentu Europejskiego zaprezentowana przez asystenta z Biura Poselskiego Filipa Mosocze, o Starostwie Powiatowym w Dąbrowie Tarnowskiej zaprezentowana przez Wicestarostę Dąbrowskiego Roberta Panterę i p. Naczelnik Wydziału Rozwoju Lokalnego, Edukacji i Zdrowia Mariolę Smolorz, o samorządności na szczeblu gminnym zaprezentowaną przez Wiceburmistrza Dąbrowy Tarnowskiej Marka Minorczyka. Obradom przysłuchiwała się grupa uczniów szkoły, a przedstawicielki redakcji szkolnej gazetki zbierały materiał do następnego numeru.
Reprezentanci czterech grupy społecznych, ważnych, wręcz niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania mogli w debacie podzielić się swoimi spostrzeżeniami, uwagami i oczekiwaniami wobec samorządności szkolnej i samorządu uczniowskiego.
W podsumowaniu moderatorzy dyskusji podkreślili potrzebę rozmawiania młodych ludzi o ich problemach, a także pomysłach na lepsze funkcjonowanie w środowisku szkolnym. Od samorządu szkolnego oczekuje się inicjatywy, konsekwencji działań oraz propagowania wartości i rozwijania właściwych postaw. Realizacja niektórych działań samorządu uczniowskiego napotyka na przeszkody z powodu małego zaangażowania społeczności szkolnych i braku wystarczających środków finansowych. Młodzież uczestnicząca w debacie otrzymała zapewnienie o chęci pomocy i współpracy od wszystkich pozostałych grup, a także propozycję organizacji cyklicznych debat i utworzenia samorządowej komisji ds. młodzieży.
Podsumowanie zostało uzupełnione wystąpieniem Burmistrza Stanisława Początka, Wicestarosty Roberta Pantery, asystenta Biura Poselskiego Filipa Mosocze oraz Dyrektora Szkoły Jana Kiljana.
opracowanie: ZSP nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej

Przejdź do strony Wydziału Geodezji

Przejdź do strony Elektroniczna Platforma
Usług Administracji Publicznej

Przejdź do strony Centralna Ewidencja i Informacja
o Działalności Gospodarczej

Małopolskiego

dziennikustaw.gov.pl

monitorpolski.gov.pl

dla województwa małopolskiego

podmiotów i organizacji pozarządowych realizujących
oddziaływania wobec osób stosujących przemoc w rodzinie


w Dąbrowie Tarnowskiej
ul. B. Joselewicza 5