Jest szansa na powrót „Szczucinki”!

17 października br. w Starostwie Powiatowym w Dąbrowie Tarnowskiej odbyła się konferencja dotycząca przywrócenia ruchu pasażerskiego „Szczucinki”, czyli linii kolejowej 115 Tarnów – Szczucin.
Uczestniczyli w niej samorządowcy oraz przedstawiciele firmy Grupa SKPL Cargo Sp. z o.o., zajmującej się m.in. kolejowym transportem towarowym, pasażerskim oraz utrzymaniem linii kolejowych.
Konferencja potwierdziła, że jest to możliwe, aby po 16 latach pasażerska „Szczucinka” powróciła na tory z Tarnowa do Dąbrowy Tarnowskiej, a w przyszłości być może także na trasę do Szczucina. Pokrycie około 70 % kosztów zadeklarował Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego w Krakowie, a lokalne samorządy miałyby pokryć pozostałe 30% wynoszące ponad milion dwieście tysięcy złotych rocznie. Kwota przypadająca na lokalne samorządy rozdzielana by była pomiędzy miasta i gminy w proporcji do liczby potencjalnych beneficjentów.
Wysokość rocznej dopłaty do pociągów, zgodnie z przedstawioną propozycją kształtuje się następująco: Województwo Małopolskie – 869 400 zł (70%), Gmina Dąbrowa Tarnowska - 137 862 zł (11%), Gmina Żabno – 122 958 zł (10%) i Gmina Tarnów - 111 780 zł (9%). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przewozy pasażerskie na tej linii powrócą już w przyszłym roku.
W odpowiedzi na zaproszenie starosty dąbrowskiego Tadeusza Kwiatkowskiego na spotkanie przybyli m.in.: Stanisław Sorys Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, Bolesław Łączyński Radny Sejmiku Województwa Małopolskiego, Barbara Pobiegło przewodnicząca Rady Powiatu Dąbrowskiego, a zarazem sekretarz Gminy Mędrzechów, Zbigniew Karciński wicestarosta tarnowski, Jadwiga Stankiewicz zastępca prezydenta miasta Tarnowa, Krzysztof Kaczmarski burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej, Andrzej Gorzkowicz burmistrz Miasta i Gminy Szczucin, Witold Morawiec wójt gminy Olesno, Stanisław Kusior burmistrz Żabna, Bronisław Błach sekretarz gminy Gręboszów, Stanisław Początek dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Dąbrowie Tarnowskiej, członkowie Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie: Kamil Jasica i Artur Łukasiewicz, a także przedstawiciele mediów. Grupę SKPL Cargo Sp. z o.o. reprezentowali Leszek Latko i Tomasz Strapagiel.
Wszystkich uczestników spotkania powitał gospodarz naszego powiatu Tadeusz Kwiatkowski. Przedstawił również rys historyczny „Szczucinki”, wszystkie dotychczasowe działania zmierzające do przywrócenia przewozów pasażerskich na zawieszonej linii kolejowej, a także krótko scharakteryzował jej obecny stan techniczny.
Kolej cieszyła się ogromną popularnością. Przewoziła dziennie wielu pracowników do zakładów pracy w Tarnowie, Niedomicach, Dąbrowie Tarnowskiej i w Szczucinie. Planowano elektryfikację linii oraz wydłużenie jej ze Szczucina do Buska-Zdroju, jednak po transformacjach w 1989 r. i upadkach wielu zakładów pracy, znaczenie oraz popularność „Szczucinki” znacząco zmalała. Przewozy pasażerskie zawieszono 3 kwietnia 2000 r., a towarowe w 2006 r. – mówił starosta dąbrowski.
Następnie Leszek Latko i Tomasz Strapagiel przedstawili koncepcję rewitalizacji linii kolejowej 115 i uruchomienia pociągów pasażerskich przez Grupę SKPL Cargo Sp. z o.o. Prezentując swój projekt, zaproponowali uruchomienie 6-ciu par pociągów dziennie zatrzymujących się na określonych przystankach: Dąbrowa Tarnowska - Fiuk - Żabno - Niedomice - Łęg Tarnowski - Łukowa Tarnowska - Tarnów Klikowa - Tarnów Północny - Tarnów. Zapewnili, że firma zainwestuje w infrastrukturę i przeprowadzi wszystkie prace remontowo-naprawcze, a także zapewni tabor kolejowy.
Wyczyścimy trasę przejazdu z samosiejek i innych przeszkód, dostarczymy szynobusy i uruchomimy 6 połączeń (tam i z powrotem) na trasie Dąbrowa Tarnowska – Tarnów. To możemy zrobić w ciągu niespełna roku. Jeśli dojedziemy do poruzmienia w dalszej kolejności odnowimy i przywrócimy przejazd na trasie z Dąbrowy do Szczucina – mówił Leszek Latko, przedstawiciel spółki.
Przedstawiciele Grupy SKPL omówili również wstępną ofertę cenową i koszty, które ciążyłyby na urzędzie marszałkowskim i lokalnych samorządach. Umowa miałaby zostać podpisana na co najmniej 5 lat.
Wydaje mi się, że będziemy konkurencyjni i na pewno cenami będziemy w stanie zachęcić pasażerów do podróży – mówił prezes spółki Tomasz Strapagiel.
Wicemarszałek Stanisław Sorys wyraził zainteresowanie przedstawioną ofertą, deklarując wsparcie finansowe ze strony urzędu marszałkowskiego. Po analizie przedstawionych nam propozycji udział finansowy województwa małopolskiego w tym projekcie nie jest problematyczny i mieści się w naszych planach - zapewnił wicemarszałek.
Podkreślił, że dla powodzenia inwestycji konieczna jest współpraca i zaangażowanie wszystkich samorządowców.
Jeżeli nie będzie zaangażowania samorządów lokalnych, wójtów, burmistrzów w poszczególnych gminach, jeżeli samorządy nie wykorzystają lokalnej komunikacji po to by podwozić pasażerów do przystanku kolejowego, jeżeli nie zaproponują biletów zintegrowanych, to projekt nie będzie miał patrząc z perspektywy czasu szansy, na realizację – podkreślał wicemarszałek.
Zapewnił, że ta linia byłaby częścią budowanej kolei aglomeracyjnej. Wówczas powiat dąbrowski zyskałaby szybkie połączenie kolejowe przez Tarnów z Krakowem i z Rzeszowem.
Podczas konferencji głos zabrali również przedstawiciele samorządów miejskich i gminnych. Burmistrz Krzysztof Kaczmarski zaznaczył, że w planach gminy jest stworzenie parkingu typu Park&Ride w okolicach nieczynnego od lat dąbrowskiego dworca PKP.
Jeszcze nigdy warunki do przywrócenia przejazdów pasażerskich nie były tak dobre jak dziś – mówił Stanisław Początek, który jako burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej zabiegał przez kilkanaście lat o ich przywrócenie.
Przedstawiciele lokalnych samorządów zapewnili, że przedyskutują propozycję wsparcia finansowego przywrócenia ruchu pasażerskiego z Tarnowa do Dąbrowy Tarnowskiej z radnymi oraz mieszkańcami.
Kończąc spotkanie starosta Tadeusz Kwiatkowski, podkreślił, że propozycja przywrócenia ruchu pasażerskiego „Szczucinki” opracowana przez Grupę SKPL Cargo Sp. z o.o. jest najlepszą z dotychczasowych i realną do zrealizowania. Dodał również, że samorząd powiatowy przeanalizuje możliwość wystąpienia do PKP PLK S.A. o nieodpłatne użyczenie linii kolejowej nr 115.
Jaki to ma wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców i komfort podróży wiecznie zniszczoną drogą nie trzeba nikogo przekonywać. To dobra propozycja dla naszego powiatu – uważa starosta Tadeusz Kwiatkowski.
mags

Przejdź do strony Wydziału Geodezji

Przejdź do strony Elektroniczna Platforma
Usług Administracji Publicznej

Przejdź do strony Centralna Ewidencja i Informacja
o Działalności Gospodarczej

Małopolskiego

dziennikustaw.gov.pl

monitorpolski.gov.pl

dla województwa małopolskiego

podmiotów i organizacji pozarządowych realizujących
oddziaływania wobec osób stosujących przemoc w rodzinie


w Dąbrowie Tarnowskiej
ul. B. Joselewicza 5