Fundusze Europejskie
Opcje dostępności Włącz powiększenie czcionki Włącz wysoki kontrast Włącz lektora
Wyszukiwarka Mapa strony
  1. „Słodki, słodszy… cukrzyca!”

„Słodki, słodszy… cukrzyca!”

„Słodki, słodszy… cukrzyca!”

Narodowy Fundusz Zdrowia przygotował nową kampanię edukacyjno-informacyjną, której głównym celem jest promocja zmian w stylu żywienia oraz uświadomienie Polakom, jak dużo cukru spożywamy bezrefleksyjnie i bezwiednie. W ramach kampanii, Narodowy Fundusz Zdrowia wspólnie z TVP oraz Polskim Stowarzyszeniem Diabetyków propaguje w telewizji publicznej spot „Nie przesadzaj – nie przesładzaj!”.

Od 16 listopada przez siedem kolejnych tygodni, w każdy poniedziałek, w programie Pytanie na Śniadanie w TVP2 eksperci uświadamiają widzów jak cukier i słodycze zakorzeniły się w naszym życiu. Niejednokrotnie nagradzamy nimi dzieci za dobre zachowanie czy wręczamy na otarcie łez. „Już nie płacz - chodź, dostaniesz czekoladkę na osłodę” albo „Jak zjesz szybko obiad to dostaniesz lizaka” - pewnie każdy z nas choć raz w życiu słyszał podobne pocieszenia.

Na skutek podobnych nawyków, tworzonych przez rodziców i dziadków, młody człowiek zaczyna kojarzyć słodycze z nagrodą (jak coś mi nie idzie, tak jak chcę – sięgam po słodycze, jak zrobię to czego ode mnie wymagają - dostanę słodycze). Jednak takie rozumowanie niesie zgubne skutki.

Dane przedstawione przez Polskie Stowarzyszenie Diabetyków są alarmujące:

  • Co trzeci ośmiolatek ma nadwagę lub otyłość.
  • Ok. 30% dzieci w wieku 8 lat spożywa słodkie napoje gazowane, co najmniej raz w tygodniu! 500ml napoju to 10-11 łyżeczek cukru.
  • Niemal 45% nastolatków w Polsce pije napoje dosładzane.
  • 67 % nastolatków pije napoje energetyczne! 250ml zawiera 5,4 łyżeczek cukru.
  • Wśród osób poniżej 20 roku życia, nadwagę ma 20% dziewcząt i 31% chłopców.
  • 5% dziewcząt i 13% chłopców jest otyłych.

Niestety również dorośli bardzo często sięgają po słodycze i to niejednokrotnie w dużych ilościach. Pocieszamy się nimi w chwili smutku, „zajadamy” nimi stres, traktujemy je jako zwykłą przekąskę albo sposób na zabicie nudy. Ale w efekcie tych słodkich przyjemności – tyjemy i niszczymy swoje zdrowie.

Z danych gromadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia wynika, że na cukrzycę chorują już blisko 3 mln Polaków, a ich grono regularnie rośnie. Na świecie co 5 sekund ktoś dowiaduje się, że ma cukrzycę. Co dziesięć sekund ktoś umiera z powodu jej powikłań. Do lawinowego wzrostu zachorowań na cukrzycę – która przez Światową Organizację Zdrowia uznawana jest za epidemię XXI wieku – przyczynia się przede wszystkim nasz styl życia.

Autorzy kampanii alarmują, że trwająca pandemia koronawirusa niestety przyczyni się do wzrostu nadwagi, będącej jedną z głównych przyczyn cukrzycy. Powody są oczywiste: kwarantanna, praca zdalna, mniejsza aktywność fizyczna, pogorszenie stanu psychicznego. Jedną z reakcji na pogorszony nastrój czy depresję jest zwiększony apetyt, szczególnie, gdy nie wychodzi się z domu. Celem akcji realizowanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia jest budowanie świadomości społecznej o najczęstszych i najbardziej zgubnych nawykach, wprost przyczyniających się do otyłości oraz cukrzycy, a także uczenie nowych, korzystnych zdrowotnie wyborów.

Materiały, w tym filmy dotyczące kampanii „Słodki, słodszy… cukrzyca!” znajdują się m.in. na stronie internetowej „Pytania na śniadanie”, Narodowego Funduszu Zdrowia, Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków oraz na Facebooku Akademii NFZ.

Narodowy Fundusz Zdrowia zachęca również do zapoznania się z listopadowymi i grudniowymi zagadnieniami „Śród z profilaktyką” zamieszczonymi na stronie Akademii NFZ (https://akademia.nfz.gov.pl/sroda-z-profilaktyka).

Narodowy Fundusz Zdrowia przygotował nową kampanię edukacyjno-informacyjną, której głównym celem jest promocja zmian w stylu żywienia oraz uświadomienie Polakom, jak dużo cukru spożywamy bezrefleksyjnie i bezwiednie. W ramach kampanii, Narodowy Fundusz Zdrowia wspólnie z TVP oraz Polskim Stowarzyszeniem Diabetyków propaguje w telewizji publicznej spot „Nie przesadzaj – nie przesładzaj!”. Od 16 listopada przez siedem kolejnych tygodni, w każdy poniedziałek, w programie Pytanie na Śniadanie w TVP2 eksperci uświadamiają widzów jak cukier i słodycze zakorzeniły się w naszym życiu. Niejednokrotnie nagradzamy nimi dzieci za dobre zachowanie czy wręczamy na otarcie łez. „Już nie płacz - chodź, dostaniesz czekoladkę na osłodę” albo „Jak zjesz szybko obiad to dostaniesz lizaka” - pewnie każdy z nas choć raz w życiu słyszał podobne pocieszenia. Na skutek podobnych nawyków, tworzonych przez rodziców i dziadków, młody człowiek zaczyna kojarzyć słodycze z nagrodą (jak coś mi nie idzie, tak jak chcę – sięgam po słodycze, jak zrobię to czego ode mnie wymagają - dostanę słodycze). Jednak takie rozumowanie niesie zgubne skutki. Dane przedstawione przez Polskie Stowarzyszenie Diabetyków są alarmujące: Co trzeci ośmiolatek ma nadwagę lub otyłość. Ok. 30% dzieci w wieku 8 lat spożywa słodkie napoje gazowane, co najmniej raz w tygodniu! 500ml napoju to 10-11 łyżeczek cukru. Niemal 45% nastolatków w Polsce pije napoje dosładzane. 67 % nastolatków pije napoje energetyczne! 250ml zawiera 5,4 łyżeczek cukru. Wśród osób poniżej 20 roku życia, nadwagę ma 20% dziewcząt i 31% chłopców. 5% dziewcząt i 13% chłopców jest otyłych. Niestety również dorośli bardzo często sięgają po słodycze i to niejednokrotnie w dużych ilościach. Pocieszamy się nimi w chwili smutku, „zajadamy” nimi stres, traktujemy je jako zwykłą przekąskę albo sposób na zabicie nudy. Ale w efekcie tych słodkich przyjemności – tyjemy i niszczymy swoje zdrowie. Z danych gromadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia wynika, że na cukrzycę chorują już blisko 3 mln Polaków, a ich grono regularnie rośnie. Na świecie co 5 sekund ktoś dowiaduje się, że ma cukrzycę. Co dziesięć sekund ktoś umiera z powodu jej powikłań. Do lawinowego wzrostu zachorowań na cukrzycę – która przez Światową Organizację Zdrowia uznawana jest za epidemię XXI wieku – przyczynia się przede wszystkim nasz styl życia. Autorzy kampanii alarmują, że trwająca pandemia koronawirusa niestety przyczyni się do wzrostu nadwagi, będącej jedną z głównych przyczyn cukrzycy. Powody są oczywiste: kwarantanna, praca zdalna, mniejsza aktywność fizyczna, pogorszenie stanu psychicznego. Jedną z reakcji na pogorszony nastrój czy depresję jest zwiększony apetyt, szczególnie, gdy nie wychodzi się z domu. Celem akcji realizowanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia jest budowanie świadomości społecznej o najczęstszych i najbardziej zgubnych nawykach, wprost przyczyniających się do otyłości oraz cukrzycy, a także uczenie nowych, korzystnych zdrowotnie wyborów. Materiały, w tym filmy dotyczące kampanii „Słodki, słodszy… cukrzyca!” znajdują się m.in. na stronie internetowej „Pytania na śniadanie”, Narodowego Funduszu Zdrowia, Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków oraz na Facebooku Akademii NFZ. Narodowy Fundusz Zdrowia zachęca również do zapoznania się z listopadowymi i grudniowymi zagadnieniami „Śród z profilaktyką” zamieszczonymi na stronie Akademii NFZ (https://akademia.nfz.gov.pl/sroda-z-profilaktyka). Pliki do pobrania Pobierz plik Ulotka-Badz-swiadomym-konsumentem.pdf Pobierz plik Ulotka-Cukrzyca-2.pdf Pobierz plik ulotka-cukrzyca.pdf